Pozycjonowanie własnej strony to w dzisiejszych czasach ogromne wyzwanie, dlatego mało kto decyduje się działać na własną rękę. Jednocześnie powierzając kwestie SEO specjalistycznej agencji z pewnością oczekujesz konkretnych efektów. Niestety SEO jest dziedziną o tyle specyficzną, że na efekty trzeba niekiedy czekać bardzo długo. Nie oznacza to jednak, że musimy wierzyć firmie z którą współpracujemy na słowo. Najlepszym sposobem na weryfikację jakości pracy drugiej strony są raporty. Co jednak powinien zawierać dobry raport SEO? Oto 4 istotne elementy, które mogą wiele powiedzieć na temat jakości pracy wykonywanej przez agencję.
Działania SEO, ze względu na swoją specyfikę oraz czas jaki jest potrzebny do osiągnięcia pierwszych efektów, dość często wzbudzają pewne wątpliwości wśród klientów dotyczące sensu współpracy z agencją opiekującą się stroną. Dlatego kluczowe znaczenie ma przygotowywanie szczegółowych, starannie przygotowanych raportów. Pozwalają one na monitorowanie postępów oraz ewentualne modyfikowanie przyjętej strategii. Dzięki nim zrozumiesz też lepiej jakie usługi są wykonywane na Twoją rzecz, dając przy okazji do zrozumienia, że trzymasz rękę na pulsie. Zweryfikujesz również, czy inwestowane pieniądze procentują, przyczyniając się wydatnie do rozwoju firmy której jesteś właścicielem, czy też przepalasz swój budżet finansując cudzą niekompetencję. Poniżej przedstawiamy 4 najważniejsze elementy, które powinien zawierać każdy dobrze przygotowany raport SEO.
1 Screenshot z pozycjami
Najważniejszy, a zarazem mówiący najwięcej (z punktu widzenia klienta) „dowód” z prowadzonych prac. Zrzut ekranu z narzędzia używanego przez usługodawcę do monitorowania fraz kluczowych pozwala na szybkie zobrazowanie dokonanych postępów, w tym przede wszystkim obserwację zmian pozycji fraz, przy użyciu których pozycjonujemy swoją stronę. Jak wspomniano już powyżej pozycjonowanie stron jest procesem długotrwałym i nie należy oczekiwać rewolucyjnych zmian w rankingu w ciągu dni. Jednak jeżeli po kilku miesiącach współpracy nie zaobserwujesz żadnych znaczących zmian będzie to znaczyć, że coś jest nie tak. Wówczas musisz pomyśleć o zmianie przyjętej strategii pozycjonowania lub… wykonującej je firmy.
2 Dane z Google Search Console
Dane z tego narzędzia umożliwiają przedstawienie szczegółowych informacji dotyczących zachowań użytkowników odwiedzających stronę – wykorzystywanych urządzeń, współczynnika CTR, wpisywanych fraz przy pomocy których dotarli na stronę, przebiegu wizyty oraz wielu innych wartościowych informacji. Dzięki nim sprawdzisz nie tylko rzeczywisty ruch na swojej stronie, ale również to jak jest odbierana przez użytkowników. GSC pozwala m.in. na weryfikowanie które frazy i wpisy są najbardziej efektywne w generowaniu ruchu..
3 Transparentność
Decydujące znaczenie dla budowania zaufania ma zachowanie maksymalnej przejrzystości prowadzonych działań. Firma z którą współpracujemy nie powinna ukrywać przed nami informacji na temat sposobu w jaki pozycjonuje stronę. Profesjonalne agencje, rzetelnie wykonujące powierzone zadania zwykle nie ograniczają dostępu do wyczerpujących danych. Co więcej same starają się zawrzeć w raportach jak najwięcej informacji, pomagających potwierdzić celowość prowadzonych działań. Niestaranne przygotowanie raportu lub jego lakoniczny charakter (np. pomijanie danych dotyczących pozyskanych dla strony linków) powinny być sygnałem do niezwłocznego zakończenia współpracy.
4 Podsumowanie i plan dalszych działań
Ostatnią z kluczowych składowych jakie powinien zawierać raport SEO jest przygotowanie podsumowania oraz spójnego planu działań na najbliższą przyszłość. Podsumowanie jest prawdopodobnie najważniejszą częścią raportu. Pozwala bowiem ocenić, czy firma jest nastawiona na efekty, czy “dojenie” klienta. Np. opisanie oczekiwanych rezultatów wdrażanych środków to sygnał, że podejmowane prace nie są dziełem przypadku, ale stanowią element dobrze przemyślanej strategii. Jeżeli firma sama nie pokusiła się o takie prognozy warto ją o nie poprosić.